Stora Skuggan



Det första målet för dagens söndagsutflykt var Stora Skuggan i Nationalstadsparken norr om Stockholm. Namnet Stora Skuggan har alltid haft en alldeles speciell klang för mej. Dels för att jag har barndomsminnen därifrån och dels för själva namnet: Stora... Skuggan... Rys!









Stora Skuggan är egentligen en gård norr om Laduviken i Stockholm. Vid viken ligger också den s.k. Engelska villan, som förmodligen har Louis Jean Desprez som arkitekt. I villans trädgård ligger ett åttkantigt orangeri. Men det är detta orangeri som är Stora Skuggan för mej.





När jag var liten, högst fem eller sex år gammal, åkte jag med mor ditut för att hälsa på Tant Annie. Tant Annie var väninna och kurskamrat till mormor från Slöjdföreningens skola i Göteborg. Tant Annie var gammal - tyckte jag då. Hon bodde i det åttkantiga orangeriet.







Det jag minns från besöket var en smal, slingrande trappa längs ytterväggen i det kantiga huset och en kaffestund med sirliga kaffekoppar i ett ljust rum. Och att gobelängen hängde där. Gobelängen som mormor och Tant Annie hade vävt tillsammans.



När Tant Annie dog, fick mor ärva gobelängen, som länge låg hoprullad på vinden hemma. Vi hade ju redan kartongen uppsatt. Läs mer om kartongen och gobelängen här! Mor gav mej gobelängen. Jag tyckte om garner och färger och hade lärt mej väva och hon tyckte att jag skulle ha den. Den har sedan dess alltid haft en hedersplats i mina hem.







På väg tillbaka till bilen har jag redan dagens nästa utflyktsmål i sikte...

Kommentarer

  1. Det blir lite konstigt ibland när man läser bloggar.
    Att man börjar baklänges...
    När jag kom till slutet av det här inlägget så tyckte jag att det var så synd att vi inte fick se gobelängen, för den lät så spännande. Och gissa om jag blev glad när jag skrollade neråt :)

    SvaraRadera
  2. Christina: Jo - jag tänkte som så att eftersom jag delat upp dagens besök i flera inlägg, så borde de komma i rätt ordning...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg