En dag med Dovre



Kvicksilvret har frusit fast på nio minus och rimfrosten hänger raggig från träden. Bergvärmepumpen går för jämnan och raggsockorna är på. Men solen skiner. Och den är uppe 20 minuter längre idag än vid midvintersolståndet.



Jag matar kaminen med ved. Lugnande in i själen är det milda knäppandet från veden som brinner. Jag kan bli sittande i evigheter på braskudden. Kontemplerande med blicken och tankegångarna djupt inne i eldens kalejdoskop.



Min människokropp har stannat av i någon sorts vegeterande vinterförvaring och jag låter enbart tankarna ströva fritt. Bilder, landskap, ansikten och allsköns hieroglyfer glimmar i glöden.



Det sitter så djupt. Vårt behov och vår förmåga att finna ro i lägereldens värme. Och i vattnets frasande, mjuka hävningar om sommaren.

Kommentarer

  1. Hej, jag har just börjat blogga, men har lagt upp dig som en av de jag följer. Tycker att det är synd om du lägger ner, men jag förstår hur det är. Tappar man orden..ska man definitilvt ta en paus. De kanske kommer igen. Kämpa inte - utan lita på din instinkt. Och skriv om att du tar en paus. Gott nytt 2009!
    Ann

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg