Tant eller farbror?



På förekommen anledning -
Slottsträdgårdsmästarens fråga om det går att dela in krukväxter i tant- respektive farbrorblommor - gjorde jag en hastig grönsaksspaning i mitt hem.



Jag vet inte vad jag ska säga... Här finns det mesta. Från Saint Paulia till garderobsblomma via orkidéer och novemberkaktusar som lika gärna blommar till påsk. Som jag visst nämnt förut, så älskar jag allt som växer, inklusive Kirskål och Maskrosor (som jag dock inte har inomhus, fast det är väl bara en tidsfråga). Det har i alla fall som resultat att mina fönsterbrädor dignar av grönsaker av alla former och färger.




En god vän samlade på pelargonior. Så många sorter som möjligt. Gärna sådana med doftande blad. Kvinna? Näe, inte särskilt. Min tonårige systerson gillar att dra upp blommor från frön. Slingriga, gulblommande saker som han envisas med att kalla Vinögon. Och en arbetskamrat älskar att ha ihjäl krukväxter på löpande band, så till henne köper vi sidenblommor.




Vad ska jag då dra för slutsats av detta? Förutom att det går åt cirka 30 liter vatten varje gång jag ska vattna mina blommor... Jo, varför dela upp? Varför stoppa i fack? Jag kan inte det. Det är kanske som med förälskelser. Vissa växter faller man för, andra inte, och sen spelar det ingen roll om man är tant eller farbror, om växterna kräver mycket eller lite skötsel eller om dom blommar eller inte. Eller...



Kommentarer

Populära inlägg